بررسی دقیق شیشه جلو خودرو

  • 10 مرداد 1401
  • 0 نظر
  • admin

تصور یک خودرو بدون شیشه امکان پذیر نیست. یک بخش زیادی از زیبایی و طراحی خودروها به شیشه های آن ها مربوط می شود. شیشه های متفاوتی در اندازه و جنس مختلف در همه خودروها به کار رفته است. شیشه جلو خودرو از جنس لمینت می باشد. اگر بخواهیم به گذشته شیشه جلو بپردازیم. ابتدای ترین حالت آن به شیشه هایی باز می گردد که در کالسکه ها به کار می رفت. در آن زمان شیشه ها با کوچک ترین ضربه شکسته می شدند و سرنشینان آسیب زیادی می دیدند. شیشه جلو لمینت اولین بار در سال 1903 تولید شد و کم کم به شکل شیشه های امروزی تغییر پیدا کرد. شیشه جلو خودرو طی فرایندهای حرارتی و شیمیایی تولید می شود. فرم کلی شیشه جلو خودرو به صورت یکپارچه است و در قسمت جلو خودرو قرار می گیرد تا از نفوذ هر گونه عوامل محیطی به داخل کابین جلوگیری کند. در خودروهای جدید و پیشرفته امروزی شیشه جلو خودرو، به صورت کاملا آیرودینامیک طراحی می شود و در عملکرد فنی خودرو تاثیر زیادی دارد. همانطور که گفته شد شیشه جلو، طی فرایندهای شیمیایی تولید می شود و در آن موادی به کار می رود که قابلیت جذب پرتوهای زیان آور را دارند. پس شیشه جلو خودرو، علاوه بر ایجاد زیبایی برای خودرو در تامین سلامت و ایمنی سرنشینان نیز نقش پر رنگی دارد. تقریبا بیشتر دارندگان خودرو از چند لایه بودن شیشه جلو مطلع هستند. شیشه جلو از چندین لایه تشکیل شده است. در بین لایه ها، یک لایه پلاستیکی قرار دارد که وظیفه اصلی آن افزایش مقاومت شیشه جلو و همچنین مانع از خردن شدن آن می باشد. شیشه جلو خودروهای پیشرفته به سنسورها و رادارهای مختلفی مجهز است. در جدیدترین مدل های خودروهای بنز و بی ام و آپشن های مختلفی برای شیشه جلو وجود دارد که به راننده کمک زیادی می کند. آسیب دیدگی شیشه جلو خودرو در صورتی که جزوی باشد قابلیت ترمیم دارد. در حاشیه شیشه جلوها نوشته ها و علائمی وجود دارد که مربوط به استاندارد ها و مشخصات فنی آن می شود.

شیشه اتومبیل

شیشه عقب خودرو

شیشه فقط در قسمت جلو خودرو اهمیت ندارد. شیشه عقب نیز به اندازه شیشه جلو مهم می باشد. شیشه عقب خودرو، چندین سال بعد از شیشه جلو در سال 1930 اختراع شد. شیشه عقب خودرو، از نوع شیشه سکوریت است. شیشه سکوریت عملکردی شبیه شیشه لمینت دارد ولی ساختار آن کاملا متفاوت است. شیشه لمینت از موادی تشکیل شده است که در هنگام شکسته شدن به بخش های کوچکی که لبه تیز ندارند تبدیل می شود. شیشه لمینت به جز در عقب خودرو، در شیشه های بغل خودرو نیز به کار رفته است. طراحی و فرم شیشه عقب خودرو در نمای پشت خیلی موثر  است. گاهی اوقات در خودروهایی فرم زیبای شیشه عقب باعث افزایش جذابیت آن ها می شود. شیشه عقب در حالت های مختلفی در پشت خودرو نصب می شود. در خودروهای شاسی بلند مثل: لندکروز شیشه عقب روی درب صندوق عقب قرار می گیرد و به صورت متحرک است. در خودروهای سدان مثل: بنز S500 شیشه عقب از درب صندوق کاملا مجزا است. در بیشتر خودروهای هاچبک نیز شیشه عقب همانند شاسی بلندها است. اگر با دقت به شیشه عقب خودرو نگاه کنید نوارهای مشکلی رنگ موازی در سطح آن می بینید. این نوارها در واقع نوارهای گرمکن هستند که از یخ زدگی و بخار گرفتگی شیشه عقب خودرو جلوگیری می کنند. در خودروهای پیشرفته نوارهای گرمکن به صورت خیلی نامحسوسی هستند. وجود گرمکن برای شیشه عقب الزامی است. این روزها شیشه عقب خودرو در رنگ های دودی که درجه بندهای مختلفی دارد تولید می شوند. شیشه عقب خودرو، نیز همانند شیشه جلو، به صورت سولار می باشد. سولار بودن یعنی از ورود هر گونه پرتوی مضر خورشیده به داخل کابین جلوگیری می کند. شیشه عقب خودروهای لوکس مانند بی ام و X4 عایق صدا نیز هستند.

سانروف خودرو

سانروف، جزو آپشن هایی می باشد که امروزه خیلی مورد توجه خریداران خودرو است. سانروف خودرو در واقع بخشی از سقف خودرو است که به صورت متحرک می باشد. هدف از سانروف خودرو، ورود جریان هوا تازه به داخل کابین و لذت بردن از فضای بیرون می باشد. سانروف تا حد زیادی در مسافرت های طولانی از خسته شدن راننده و سرنشینان جلوگیری می کند. سانروف خودرو، در ابعاد مختلف و با توجه به اندازه بدنه خودرو طراحی می شود. در خودروهایی مثل: هیوندای اکسنت که دارای سانروف هستند یک سوم از ابعاد سقف به سانروف اختصاص داده شده است. سانروف از جنس های متخلفی می باشد. در بیشتر خودروها سانروف معمولا از جنس بدنه است که به صورت اتوماتیک باز و بسته می شود. سانروف های نیز در خودروها وجود دارند که از جنس پنل های شیشه ای هستند. شیشه هایی که برای سانروف خودرو به کار می رود کاملا ایمن و مقاوم می باشد و در صورت شکسته شدن آسیبی به سرنشینان وارد نمی کند. زیباترین و جدیدترین مدل سانروف، پانوراما می باشد. سانروف پانوراما، تمام سطح سقف خودرو را می پوشاند یا در بعضی از خودروها به صورت دو بخشی است. خودروهایی مثل: چری آریزو 5 و چری آریزو 6 دارای سانروف پانوراما هستند. علاوه بر سانروف پانوراما، برخی خودروهای داخلی مثل: 207 دارای سقف پانوراما می باشد. در سانروف پانوراما، شیشه هایی به کار رفته است که به صورت دودی رنگ می باشد و از ورود نور خورشید جلوگیری می کند. این شیشه ها معمولا ضخامت بالای 5 سانتی متر دارد و در زمان تصادف یا چپ کردن خودرو دارای سنسورهایی می باشند که به صورت اتوماتیک بسته می شوند. سانروف خودرو به جز شیشه و فلز از جنس پارچه نیز می باشد که به صورت دستی یا اتوماتیک باز و بسته می شود. در خودروهایی که بدون سانروف هستند نیز امکان نصب سانروف وجود دارد که باید توسط کارشناس این کار انجام شود. هر گونه نصب سانروف بر خلاف قوانین است. قطعا رانندگی در خودروهایی که دارای سانروف هستند لذت بیشتری دارد ولی باید یکسری از نکات ایمنی را نیز مد نظر داشت.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط