بررسی تفاوت بین طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی

  • 14 شهریور 1401
  • 0 نظر
  • admin

برای شما که با واژه هایی مانند طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی برخورده اید شاید جالب باشد که درباره آنها بیشتر بدانید و از تفاوت این طرح ها آگاه شوید. لذا در این مطلب تا جای ممکن به شرح و تفسیر ارکان اصلی و شاخص‏ های ارزیابی طرح‏ توجیهی شهرسازی و تفاوت ها می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

برنامه جامع جهت رفع و کنترل مشکلات و نیازها

شهرها به مرور زمان گسترش یافته و روزانه بر جمعیت آنها افزوده شده است. این موضوع نیاز به اداره و سازماندهی امور شهری بیش از پیش را داشته و اهمیت دارد. به همین دلیل یک برنامه جامع جهت رفع و کنترل این مشکلات و نیازها و نیز جهت داشتن سکونت بهینه و دسترسی شهروندان به امکانات شهری مورد نیاز است.

هنگامی که بخواهیم مفهوم طرح توجیهی شهرسازی را بدانیم با دو اصطلاح طرح تفصیلی و طرح جامع شهری رو به رو خواهیم شد. به طور کلی، این طرح ها مهم ترین و بیشترین نقش را در شهرداری ها و نیز سازمان‌های مربوط به فضاهای شهری بر عهده دارند.

هدف طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی

تهیه و تنظیم طرح جامع شهری و طرح توجیهی شهرسازی متناسب با نیاز شهر‌ها و کشورهاست. در کشور ما برنامه جامع و مفصل که بتواند پاسخگوی همه نیازهای شهروندان با گسترش جمعیت و شهرها باشد با نام طرح تفصیلی و طرح جامع شهری شناخته می ‌شوند. هدف کلی هر یک از این طرح ها، کاهش و یا از بین بردن مشکلات مختلف شهرها و روستاها از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی است. در ادامه با این طرح ها بیشتر آشنا می شوید.

طرح جامع شهری

طرح جامع شهری شامل طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه‌های اداری، مسکونی، بازرگانی، صنعتی و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌ های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهای خط (ترمینال) و فرودگاه‌ ها، بنادر و سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی، مناطق نوسازی؛ بهسازی و اولویت‌های مربوط به آنها تعیین می ‌گردد. ضوابط و مقررات مربوط به همه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی در طرح جامع شهر تهیه و تنظیم می‌ گردد. طرح‌های جامع شهرها پس از تصویب بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظرخواهد بود. بنابراین طرح‌های جامع، طرح‌های کلی هستند که بر اساس آن طرح‌های تفصیلی تعیین شده و هر نوع توسعه شهری و ساخت و ساز بر اساس طرح‌ های تفصیلی است.

معنای کلمه طرح توجیهی

طرح توجیهی شهرسازی یا fesibilty studiyشامل طرح امکان سنجی به معنای توجیه (تشریح، توضیح و شرح) داشتن است.

طرح توجیهی شهرسازی چیست؟

طرح توجیهی شهرسازی از مجموعه مطالعات و محاسبات برای یک ایده انجام می گردد تا در ابتدا آن ایده را شرح داده و در مرحله بعد مشخص کند که آیا امکان انجام آن است یا خیر.

کاربرد های طرح توجیهی

زمانی که برای دریافت وام به بانک مراجعه می کنید باید بتوانید از ایده خود دفاع کرده و موفق بودن آن را ثابت نمایید. طرح توجیهی شهرسازی همان چیزی هست که یک کارشناس بانکی مطالعه می کند و در جریان ایده و اجرای شما قرار می گیرد. پس از آن اطلاعات مالی شما تایید شده و وام مورد نظرتان پرداخت می گردد.

مزیت های طرح توجیهی شهرسازی

تصور کنید که در حال احداث کارخانه تولید مواد غذایی هستید. آیا اگر قبل از شروع در مورد میزان تولید رقبا، فروش و قیمت های هر شرکت، میزان صادرات و واردات، ماشین آلات مورد نیاز، شهرهایی که بیشترین مصرف را دارند اطلاعات داشته باشید قدم های بعدی خود را صحیح تر برنمی دارید؟‌ مهم ترین مزیت طرح امکان سنجی و توجیهی شهرسازی این است که چشم صاحب ایده و سرمایه را بر روی آینده کارش باز کرده و از همه جوانب تصمیمات خود را می سنجد.

علت تدوین طرح توجیهی شهرسازی

تا زمانی که یک ایده در ذهن قرار دارد خام است و قابلیت اجرا ندارد ؛ مگر این که بررسی شود و از محکم بودن آن مطمئن حاصل شود. پس طرح توجیهی شهرسازی برای این تهیه می شود تا افراد دیگر همانند بانک ها ٬ سرمایه گذاران ٬ سازمان های نظارتی را با ایده خود به شکل کامل آشنا کنیم.

 

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط